Sunday, May 8, 2011

My First Time; Catatan Seorang Capo

PENGALAMAN PERTAMA, SEJARAH PERTAMA, DAN KEMENANGAN KEDUA


Tepat pukul 7.15 malam tibanya saya di stadium keramat pasukan Perlis Singa Utara iaitu Stadium Utama Negeri. Pada mulanya saya memang tak dapat ke sana disebabkan kesihatan yang tidak mengizinkan. Atas dasar ‘Semangat Perjuangan Ultras’ untuk negeri tercinta saya ketepikan kesihatan saya, saya gagahkan juga diri ke stadium demi Perlis Singa Utara. Sesampainya, saya di stadium sudah kelihatan beberapa orang brothers yang lain seperti Abang Anuar, B.O.B, dan Kyerol Fiziey. Kyerol membantu mengeluarkan set drum ‘Royal Pro’ dari 'Fairlady' saya.

Saya dan B.O.B terus mengambil kata putus untuk masuk terus ke stadium kerana ingin memasang ‘banner’ supaya tidak membuang masa menunggu brothers yang lain…oh ya…seblum tu saya beli tiket terlebih dahulu…saya dan B.O.B masuk ke stadium dan terus ke curva kami bersebelahan obor Majusi.. beberapa minit kemudian brothers yang lain pun masuk ke stadium.. Kelihatanya ketika itu, hampir semua sedang mempersiapkan diri untuk berjuang habis-habisan demi negeri tercinta…kekuatan anggota kami pada malam itu hampir 20 orang diserikan dengan kehadiran 2 ahli baru yang masih dara..

Tiba masanya semua pemain keluar ke padang untuk menunjuk kan aksi masing-masing di atas padang begitu juga dgn kami Brigate Gialloblu yang akan berjuang. Agak menduka citakan pada malam tersebut bila mana capo utama kesayangan kami Fesal Paduka Raja Bersiong dan capo kedua yang cukup pendekar; Ah Kau tidak dapat menghadirkan diri pada malam saingan itu…apakan daya bila capo sudah tiada..sebulat suara selepas musyawarah, sepakat bersetuju untuk membenarkan saya untuk menjadi capo pada malam itu. Saya tak mampu berkata apa-apa pada malam itu dan terpinga-pinga kerana saya tiada pengalaman dan masih mentah dalam bidang ini…atas sebab tanggungjawab dan semangat cintakan tanah air, pasukan dan pergerakan ULTRAS Perlis..dengan rela hati saya mengambil alih tempat capo sebelum ini dengan perasaan yang gementar..terus saya mencapai hailer..dibantu Tengku Dean untuk sebagai Capo II yang akan membantu dari segi Choreo…dup dap dup dap…dengan formasi yang lazimnya ditetapkan, saya mengarahkan seluruh curva agar teguh berdiri sebelum upacara chanting dimulakan.

Perasaan saya ketika itu tidak dapat digambarkan dengan perkataan. Magical. Itu sahajalah yang dapat saya simpulkan. Tapi saya menyebut perkataan itu di dalam Bahasa Itali. Almaklumlah tempat asal saya dari Bukit Keteri memang bertutur dalam dialek sedemikian rupa. MAGICO! Detik hati saya. Kelihatan ketika itu dari hadapan curva, keseluruhan brothers dan sisters dengan penuh semangat bersorak dan tidak putus-putus mengikut arahan saya dan Tengku Dean..Baru kini saya mampu sedar bahawa sebesar mana kesan langsung dari gelombang suara yang dihasilkan oleh kami dari curva mampu membuatkan pasukan Perlis kami yang bermain di tengah padang mampu bermain dengan cukup bersemangat..upacara chanting berterusan selama 90 minit tanpa henti..kecuali masa half time..


Syukur Alhamdullilah, akhirnya pasukan Perlis dapat memenangi perlawanan pada malam itu di bawah bimbingan Krecska Janos dan sokongan padu daripada kami; Brigate Gialloblu dan penyokong-penyokong Perlis lain yang turut serta hadir bagi memberikan sokongan…sesungguhnya, pengalaman pertama dan cukup bersejarah dimana kali pertamanya saya menjadi capo untuk perlawanan Perlis ini amat-amat bermakna dan akan menjadi kenangan yang tidak mungkin saya lupakan sehingga ke akhir hayat..Lebih manis lagi, bila kemenangan kedua turut berjaya dicatatkan oleh pasukan kesayangan saya; Perlis Singa Utara..


Disini saya ingin merakamkan jutaan terima kasih kepada seluruh rakyat Perlis yang hadir memberikan sokongan kepada pasukan kita pada perlawanan menentang T Team tersebut. Tidak lupa juga kepada brothers dan sisters dari Brigate Gialloblu yang sudi memberikan saya kesempatan ini dan yang paling penting percaya kepada kemampuan saya yang masih mentah ini...Terima kasih Terima kasih Terima kasih kepada hampa semua..

Salam perjuangan Ultras untuk semua
INI MALAM KITA PUNYA..!! ITS OUR SOUL UNTIL WE DIE..!!!
Alhamdulillah!
Capo Coco


P/S: Gambar sekali lagi dirembat deras tanpa izin dari Ainal Azwan the legend

6 comments:

  1. Eiflazref IzaufMay 8, 2011 at 6:03 PM

    ale ooo ale ooo Capo Coco

    ReplyDelete
  2. its our soul ~aziel coco~

    ReplyDelete
  3. we love you..we love yoouu !!!

    ReplyDelete
  4. brigate gialoblu...lagu korang nyanyi yg ada lirik 'we love u' tu xdak video ka??lirik ka...??

    -

    ReplyDelete